"a jó jobb lesz, ha te is akarod”

Iskola mint modellintézmény

Ebben a tanévben ünnepli fennállásának 10. évfordulóját az ózdi Szabó Lőrinc Általános Iskola. Tíz esztendő egy intézmény életében nem nagy idő, de egy visszapillantás mindenképpen természetes, időszerű.

Az intézmény igazgatója Kovács Ottó. - Kiskamaszkorba lépett iskolánk dolgozói közül sokan emlékszünk arra a 10 évvel ezelőtti tanévnyitó ünnepségre, mely ennek az iskolának az életében az első volt, s melyen egy sokfelől összeverbuválódott tanulói és nevelői csoport tette meg első lépéseit, kicsit talán bizonytalanul és félve, de azzal a hittel, hogy bebizonyítsuk, megérdemeljük ezt a szép iskolát.

Az elmúlt évek legkiemelkedóbb eredményének azt tartjuk, hogy évről évre olyan tanulók kerülnek ki iskolánk falai közül, akik megállják helyüket az életben, a középiskolában, s szeretettel és elismeréssel szólnak volt általános iskolájukról.

Munkánk eredményességét azon is le tudjuk mérni, hogy lassan szűknek bizonyulnak a falaink, s lehetőségünk van arra is, hogy megválogassuk, ki lehet iskolánk tanulója, ki kerülhet tantestületünk tagjai közé. Úgy gondolom, ehhez kiemelkedő személyi és tárgyi feltételeink egyaránt hozzájárultak. Olyan eredményeket sikerült elérnünk, amelyre már nem csak városi szinten figyeltek fel.

Iskolánk számos tanulmányi és sportversenyen ért el sikereket, emellett azzal a jó szellemmel is kitűnik, amely itt a nevelők és tanulók között kialakult.

Évről évre jó eredményeket hoznak tagozatos tanulóink. Számtalan eredmény közül hadd emeljem ki kézilabdacsapatunk országos negyedik helyét, számos kupagyőzelmét és alsó tagozatos tanulóinknak a megyei játékos sorversenyeken elért szép eredményeit.

Korszerű számítástechnikai termünk a legkedveltebb tanulóink körében. Első osztályos koruktól tanulhatnak angol vagy német nyelvet, ideálisnak nevezhető kőrülmények között.

A jól sikerült nyári táborok mellett több alkalommal vettünk részt erdei iskolában és a dunai vizitáborban. A Legyen a betű jó barát! Alaptvány segítségével évente több száz tanulónk vehet részt a Petőfi Csarnokban rendezett gyermeknapi műsorokon.

- Úgy tudom, nemzetkőzi kapcsolataik is vannak?

- 1988 óta testvériskolai kapcsolatot tartunk fenn a Kassai Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskola és Gimnázium tantestületével és tanulóival. Ezen túlmenően egy olaszországi iskolával is van egyűttműködésünk, amelyről később még szólni fogok.

Térségünk szociális és etnikai összetétele késztette arra a felismerésre iskolánkat, hogy elkezdje a halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok szakoktatását. A házi ápolás csak néhány esztendeje került a hazai gyógyítás szakemberei valamint a közvélemény érdeklődésének középpontjába. Az 1993-ban beindított hátránykompenzáló képzés - az elmúlt évek tapasztalatai alapján - megtalálta helyét és elnyerte rangját iskolánkban. A program tanárai és szakoktatói dolgozták ki a szakiskola tanmeneteit, fogalmazták meg a pedagógiai célokat. Hasonló program az országban akkor még csak három helyen működött, így a Népjóléti Minisztérium modellintézményévé váltunk.

Törekvéseinket felkarolta a Munkaügyi Minisztérium PHARE Irodája, melynek pályázatán mintegy hat és fél millió forint összegű taneszközt bocsátott rendelkezésünkre, ezen kívűl finanszírozta tavalyi végzőseink római szkmai gyakorlatát és a nálunk vendégeskedő Sibilla Aleramo Szakiskola növendékeinek útját.

-Szakmai téren milyen eredmenyeik vannak?

- A Nemzeti Alaptanterv (NAT) bevezetésének segítésére, valamint a helyi pedagógiai program elkészítésére kiírt pályázatokon eredményesen szerepeltünk.

A Közoktatási Modernizációs Alap által nyújtott támogatás tette lehetővé, hogy elkészítsük helyi tantervünket. Bekerültünk a Soros Alapítvány önfejlesztő iskolái közé, így az alapítvány egyik módszertani, pedagógiai központjává váltunk. Három munkatársunkat szakértővé képezi ki az alapítvány.

Az Országos Közoktatási Intézet 21 intézményben Közoktatási Információs Szolgáltató Pontot hozott létre, melynek feladata a pedagógusok segítése, iskolájuk pedagógiai programjának elkészítéséhez. Büszkék vagyunk rá, hogy e számítógépes hálózatban műkődő rendszer egyik tagja a mi iskolánk. Míg más intézmények csak álmodoznak az Internet hálózatról, addig nálunk már két információs sztrádán száguldanak a fontosabbnál fontosabb közlemények.

-Milyen története van a már említett olasz kapcsolatoknak?

- Iskolánk 1993 szeptemberében kapott jogot a helyi önkormányzattól a házi szociális gondozó- és betegápoláképzés indítására.

A képzés célja a kor követelményeinek megfelelő szakmai felkészültséggel rendelkező ápolók képzése, akik mind a házi ellátásban, mind az ápolási kórházak kiépülőben lévő hálózatában megállják a helyüket. Ugyanakkor az a cél is motiválja intézményünket, hogy a képzésben részt vevő roma fiatalok később etnikumuk egészségnevelőjeként térjenek vissza környezetükbe.

A régió hátrányos helyzete, nyugdíjas korú és roma származású lakosságának nagy aránya miatt ilyen jellegű oktatásra hosszú távon szükség lesz.

Az elmúlt év májusában iskolánk pedagógusainak egy csoportja az Európai Közösség PHARE Programirodájának szervezésében tanulmányúton járt Rómában, ahol előzetes megállapodás született a Sibilla Aleramo Szakképző Intézet és iskolánk között. Szakképzésünk hatékonyabbá tétele érdekében együttműködési szerződést kötöttünk az ősszel – amikor az olaszországi iskola vezetői látogatást tettek Ózdon – a partnerkapcsolatok kiszélesítésére. Szakmai együttműkődés keretében új tanterveket, tananyagokat, pedagógiai módszereket szeretnénk közösen kifejleszteni. A képzésben részt vevő hallgatók szakmai gyakorlaton vehetnek részt a partnerintézmény gyakorlóterepén.

1996 májusában végzőseink 16 legjobbja 1 hetes gyakorlaton vettek részt az örök városban. Természetesen a programban szerepelt kirándulás is Róma környékén. Találkoztak az ózdiak a város közéleti és oktatási vezetőivel is.

(ÓZDI HÍRLAP)
Kerékgyártó