"A jó jobb lesz, ha te is akarod..."

 
Iskolánk nevét Szabó Lőrinc költőről kapta, aki városunkban is élt egy ideig. Nagyon sok gyermekverset írt, fiával -a versekben oly sokszor emlegetett Lócival- haláláig élő kapcsolatot ápoltunk.

Az ÁMK keretein belül működő, sokrétű feladatot ellátó intézmény. Közös igazgatás alatt működik az általános iskola egy -szociális gondozó képzést nyújtó- szakiskolával, így 6-18 éves korig biztosítunk képzési lehetőséget a közel 600 tanulónak.

Kísérleteink, kezdeményezéseink azt mutatják, tantestületünk igyekszik a kor pedagógiai követelményeinek megfelelni. Arra irányuló szilárd szándékkal formálja iskolánk arculatát, hogy a szülők körében mind nyilvánvalóbbá váljék: intézményünk egyfelől fogékony a korszerű eljárások, módszerek, a célszerű változások befogadására és alkalmazására, másfelől az otthonos, az egyéni képességek kibontakoztatására, az eredményes, serkentő légkör biztosítását, a tanulók szigorú elvárásainkon alapuló, de megbecsülő oktatását tartja elsődlegesnek.

Az elmúlt évek legkiemelkedőbb eredményének azt tartjuk, hogy volt tanítványaink megállják helyüket az életben, a középiskolában, s szeretettel és elismeréssel szólnak általános iskolájukról. Gyakran felkeresnek minket ünnepeinken és hétköznapjainkban -örömeikkel és gondjaikkal egyaránt.

Kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezünk: a kassai Magyar Tanítási nyelvű Alapiskola és Gimnáziummal, valamint egészségügyi szakiskolánk és a PHARE program révén a római Sybilla Aleramo Szakképző Iskolával. Tagja vagyunk a Szabó Lőrinc Iskolaláncnak.

1996. tavaszán az első körben kerültünk be a Soros Alapítvány önfejlesztő iskolái közé. Három kollégánk - akik aktívan részt vettek, s részt vesznek jelenleg is e programban - bázisként segítették a város és a környék iskoláit pedagógiai programjuk elkészítésében.

Iskolánkban működik az Országos Közoktatási Intézet Közoktatási Információs Szolgáltató Pontja, melynek egy éves működése alatt több mint 5O intézménynek szolgáltattunk tanterveket.

Külön említeni kell szakiskolánkat. Az 1993-ban létrehozott intézményegységünkben halmozottan hátrányos helyzetű, elsősorban roma származású fiatalok szakképzése folyik. Térségünk szociális és etnikai összetétele késztette arra a felismerésre tantestületünket, hogy elkezdje ezen fiatalok szakoktatását. A házi gondozás és ápolás csak néhány esztendeje került a hazai gyógyítás szakemberei valamint a közvélemény érdeklődésének középpontjába.
Az öt éve beindított hátránykompenzáló képzés megtalálta helyét és elnyerte rangját iskolánkban. A program tanárai és szakoktatói dolgozták ki a tanmeneteket, fogalmazták meg a pedagógiai célokat. Hasonló program az országban akkor mégcsak három helyen működött, így a Népjóléti Minisztérium modellintézménye lettünk.
A képzés célja: a kor követelményeinek megfelelő szakmai -felkészültséggel rendelkező ápolók képzése, akik mind a házi ellátásban, mind az ápolási kórházak kiépülőben lévő hálózatában megállják a helyüket.
Ugyanakkor az a cél is motiválja intézményünket, hogy a képzésben résztvevő roma fiatalok etnikumuk egészségnevelőjeként térjenek vissza környezetükbe.
A régió hátrányos helyzetű, nyugdíjas korú és roma származású lakosságának nagy aránya miatt ilyen jellegű oktatásra hosszú távon szükség lesz.
Törekvéseinket felkarolta a Munkaügyi Minisztérium PHARE Irodája, melynek pályázatán mintegy 6,5 millió forint összegű taneszközt bocsátott rendelkezésünkre, ezen kívül finanszírozta egy végzős évfolyam római szakmai gyakorlatát és a nálunk vendégeskedő Sibilla Aleramo Szakiskola növendékeinek útját.

E tanév kezdetétől a képesítés nélkül ebben a szakmában dolgozó felnőttek számára indult három féléves, OKJ-s végzettséget biztosító képzés.

Évente sok vendéget fogadunk, akik kifejezetten e tevékenységünk tanulmányozására érkeznek hozzánk, erre a programra épül állampolgári és környezetvédelmi projektünk is. Többek között - meglátogatott bennünket Novarra város alpolgármestere és oktatási referense, az FSC (Angol Tereptanulmányi Központ) magyarországi képviseletének munkatársai, a British Council igazgatóhelyettese, a Montanai Egyetem tanárai, a Környezetvédelmi Minisztérium államtitkára is.

1997-ben megnyertük a Soros Alapítvány Önkormányzatok és iskolák kistérségi szintű együttműködésére kiírt pályázatát. 21 település 39 intézményének szakmai munkáját koordinálja e project keretében.

Tartalmi munkánk, pedagógiai tévékenységünk jelmondatát is névadónktól vettük:

"történnek néha jó csodák, amikért élni érdemes..."

Fő célunk egy sajátos, egyéni arculatú iskola kiépítése, amelynek szolgáltatásaira sokszínűsége és ethosza miatt a fogyasztók, vagyis a tanulók és szüleik úgy legyenek vevők, hogy az a továbbfejlődéséhez is elégséges legyen.
Olyan iskoláé, melyben maga a gyermek a mindenekfelett álló érdek.
Tanulóinkat meg kell tanítanunk arra, hogy önmaguk urai legyenek, olyan képzést kell biztosítanunk, melyben képességeiket gyorsan és teljes mértékben tudják alkalmazni.
Segítünk minden gyermeknek feltárni saját adottságait. Általános iskolánkban két speciális tagozat működik: tehetséges növendékeink emelt óraszámban tanulhatnak számítástechnikát illetve testnevelést.

A továbbtanulás eredményesebbé tétele érdekében a 7.-8. évfolyamosok számára német, angol, matematika és magyar nyelvi fakultációt tartunk.

Tanulóink szabadidejének hasznos eltöltése érdekében énekkart, ügyes kezek, drámapedagógia, gyermektánc, gépírás szakköröket működtetünk.

Munkánkat az iskolaszék és a szülői munkaközösség támogatja.

Évente nyílt napokat rendezünk, megszervezzük a szülőknevelők találkozóját, Lóci- és törpnapokat tartunk.

Értékeink: iskolánkban a tudás mellett az ember a legfőbb érték, erényeivel és hibáival. Olyan légkört kívánunk teremteni, ahol a vidámság és a derű a jellemző, diák és tanár egyaránt jól érzi magát.

Céljaink: Lehetőséget biztosítunk tanulóink számára, hogy tanítási órán az új ismeretek feldolgozásában a megértés szintjéig jussanak el és ennek birtokában képességeiknek megfelelően alkalmazni is tudják azokat.
Fejlesztjük tanulóinkban azokat a pozitív tulajdonságokat, amelyek megkönnyítik számukra a társadalomba való beilleszkedést és segítik őket abban, hogy önmagukkal és másokkal harmóniában élhessenek.
Segítjük tanulóinkat, hogy testileg-lelkileg egészséges és képzett felnőtté válhassanak, akik hisznek és bíznak önmagukban. A szakmai képzés folyamán megismertetjük tanulóinkat azokkal az alapvető egészségügyi és szociális ismeretekkel, amelyek szükségesek majdani munkájuk ellátásához.
Derűs, szeretetteljes légkört teremtünk, hogy az iskolában eltöltött idő gyerek és felnőtt számára egyaránt örömteli legyen. Intézményünk már az elmúlt években is - központi helyzeténél és adottságainál fogva - jelentős szerepet játszott a város és térségének oktatásügyében. Eddigi tapasztalatainkat és elért eredményeinket szeretnénk a jövőben is kamatoztatni, egyrészt a hozzánk fordulóknak segítséget nyújtani, másrészt az információkat célirányosan eljuttatni az intézményekhez.

"Csak boldog gyermekből
lehet boldog felnőtt,
s csak ezekből lehet
boldog ország"
(Kodály Zoltán)